Blog Widget by LinkWithin

Nabi Adam merupakan manusia pertama yang diciptakan oleh Allah SWT. Adam diberi tempat oleh Allah di syurga dan baginya diciptakanlah Hawa untuk mendampinginya.

Allah SWt memerintahkan para malaikat sujud kepada nabi Adam lalu kesemua sujud kecuali Iblis dia enggan dan sombong, lalu jadilah ia dari kalangan orang kafir.

Oleh kerana rasa iri hati dan dengki terhadap Adam, Iblis mulai memujuk agar Hawa serta Adam memakan buah yang dilarang oleh Allah SWT.

Allah mencela perbuatan mereka itu dan berfirman yang bermaksud: "Tidakkah Aku mencegah kamu mendekati pohon itu dan memakan dari buahnya dan tidakkah Aku telah ingatkan kamu bahawa syaitan itu adalah musuhmu yang nyata."

Setelah itu terusirlah Adam dan Hawa daripada Syurga dan diperintah turun ke dunia.
Diriwayatkan bahawa Nabi Adam dikeluarkan dari syurga dan diturunkan di India di satu tempat yang bernama Sarnadib mengikut pendapat yang paling masyhur.

Puncak Adam - tempat Nabi Adam diturunkan. - - Tidak dapat diketahui akan kesahihahannya, hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Dikatakan bahawa tempat yang paling harum baunya di atas muka bumi ini ialah tempat di mana Nabi Adam diturunkan. Ini disebabkan bauan syurga melekat di pohon-pohon yang terdapat di tempat tersebut.

Jabal Rahmah

Dan Hawa pula diturunkan di satu tempat yang bernama Judah, (ertinya nenek), penghormatan kepada Hawa. Nabi Adam mencari Hawa (di wilayah Jazira Arabia) dan kemudian mereka dipertemukan di padang Arafah di Jabal Rahmah.

Disinilah taubat Nabi Adam diterima (kunun bertepatan di saat maghrib, di hari Asyura). Doa taubat Nabi Adam itu diabadikan dalam Quran (al A'raaf:23).

Sementara Iblis pula diturunkan di satu tempat yang bernama Al-Ublah di Iraq.

Kemudian suami-isteri Adam dan Hawa melahirkan pasangan kembar pertama bernama: Qabil (lelaki)-Iqlima(wanita). Setelah itu Hawa melahirkan pasangan kedua: Habil (lelaki)-Labuda (wanita). (dalam versi lain diceritakan tahun pertama lahir Qabil, tahun kedua Iqlima, tahun ketiga Habil, tahun keempat Labuda).(Diceritakan kunun Adam dan Hawa memiliki anak 39 orang. Yang Bungsu bernama Nabi Syis).

Singkat cerita Adam dan Hawa bersyukur dan gembira, kerana dari anak2 mereka inilah anak cucu akan lahir untuk mentadbir dimuka bumi sesuai amanat yang diterima Adam dan Hawa.

Setelah anak2 Hawa ini beranjak dewasa. Nabi Adam mendapat ilham dan petunjuk bahawa kedua puteranya dikahwinkan dengan kedua puterinya. Qabil dikahwinkan dengan Labuda, Habil dikahwinkan dengan Iqlima. Namun ternyata. Qabil menolak dikahwinkan dengan Labuda. Ini tentu menyalahi petunjuk Allah kepada Nabi Adam.

Akhirnya. diperintahkanlah Qabil dan Habil berudhiyah / qurban / korban.

Qabil yang bekerja bertani, mempersembahkan buah2an dan hasil tani.

Habil yang bekerja ternak, mempersembahkan haiwan ternak (itulah yang 8 ekor, 4 pasang jantan-betina - unta, kambing, biri2, lembu).

Korban siapa yang diterima.. itulah yang dikawinkan dengan Iqlima.

Perlu diketahui.. bahawa lembah jazirah Arab.. Hijaz di masa itu amat subur dan makmur.. tidak seperti sekarang yang gersang dan tandus. Itu mengapa dalam suatu riwayat dikisahkan jika lembah Hijaz telah subur kembali.. pertanda Kiamat sudah dekat.

Diceritakan dalam sejarah.. korban tidak diberikan pada orang lain, tetapi disajikan di atas puncak bukit, supaya dapat dimakan makhluk lain yang memerlukannya (dalam versi lain disambar api dari langit). Ternyata.. korban Habil lah yang diterima, sedangkan korban Qabil, iatu buah2an tetap ada dan telah membusuk. Itu bermakna Habil yang berhak mengawini Iqlima.

Qabil awal redha dan ikhlas menerima kenyataan ini, namun kerana tipu daya iblis.. timbul rasa iri dan dengki, kemudian nafsu amarah dan berakhir dengan terbunuhnya Habil di tangan Qabil. Qabil panik melihat darah manusia pertama membasahi bumi. Ia bingung.. dan kemudian atas petunjuk Allah.. terlihatlah oleh Qabil, burung gagak yang menggali tanah.. mengubur burung lainnya. Demikian dikuburlah jasad Habil di dalam tanah. Qabil pun bertaubat.

Syariat Udhiyah.. berkorban ini diteruskan sampai kepada Nabi Ibrahim dan kita sekarang.

Son of prophet Adam 'alaihe salam, was killed by his brother Qabil, located at the mountain Qasiyun, Damsyik, Syria. - Tidak dapat diketahui akan kesahihahannya, hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Wallahu A'lam... kisah ini juga beredar dalam golongan Yahudi.

0 comments

Post a Comment